C.S.F.R. Groningen

Rouvoet vs Kinneging – 7 april

Komende maandag, 7 april, zal een debat plaats vinden tussen minister Rouvoet en prof. dr. A. Kinneging, een conservatieve denker die onder andere verbonden is aan de Burke-stichting. De rol van debatleider zal vervuld worden door prof. dr. D. Bosscher, verbonden aan de Rug als professor hedendaagse geschiedenis.
Dit debat wordt georganiseerd door de C.S.F.R. Groningen in samenwerkingen met de SIB. Het onderwerp van de avond zal zijn ‘De maakbaarheid van de samenleving’. Beide sprekers zullen hun visie met betrekking tot overheidsingrijpen ventileren. Hoever kan dit gaan en wat zijn de grenzen? Kan de samenleving überhaupt gemaakt worden? Relevante vragen die weer helemaal actueel zijn met het huidige kabinetsbeleid en in het bijzonder door het gezinsbeleid van minister Rouvoet. Het belooft een interessant debat te worden en u bent dan ook van harte uitgenodigd.

Aula Academiegebouw
De avond begint om 20.00
Vanaf 19.30 is de zaal geopend
Aansluitend borrel in ‘Het Parlement’

Interessant debat. Past wel in mijn straatje. Denk dat ik wel even ga kijken...

Ik ga hier zeker naartoe. Erg interessant sprekers en een boeiend onderwerp.

Dit is inderdaad erg interessant.
Voor de geinteresseerden. Lees het boek van Rouvoet 'Het hart van de zaak'. Dit kan een goede voorbereiding op de lezing zijn.

En op maandag. Vind ik ook wel fijn. Dus ik ben er ook.
@ JWJ: Als het geen al te dik boek is zou ik hem wel van je willen lenen.

Herbsgarden

Die Kinneging is bij OV-cievergaderingen ook wel eens ter sprake gekomen. Een paar week terug bemoeide hij zich in Opinio met een probleempje van Rouvoet: het relatief lage Nederlandse geboortecijfer. De oplossing van Kinneging: kappen met dat feministische geneuzel en vrouwen weer laten opvoeden. Artikel .

Klinkt goed, ik ben er bij! (d.v.)

Eindelijk een fatsoenlijke lezing, ben ik er niet bij. Grrmmbbl

Erik schreef: @ JWJ: Als het geen al te dik boek is zou ik hem wel van je willen lenen.

Hij is niet dik (bovendien is niet perse alles relevant). Mocht je m nog willen lenen, moet je m vandaag of maandag even komen langshalen.

Ik ga hier dus wel heen denk ik (excuus voor dat andere topic, maar ik had hem niet bij 'GSV algemeen' verwacht)

Overigens interessante keuze voor de fonts op de poster: Rouvoet centraal, en zowel zijn tegenstander in het debat als de voorzitter zijn bijfiguren?

Zo, dat interesseert mij wel! Ik denk dat ik kom. Ik weet alleen nog niet helemaal zeker of ik kan.

Interessant! Ik denk dat ik vanavond ook wel even langs ga.

ik ook

Ole Einar Bjorndalen

was een interessant debat..velen van de gsv..jullie hebben wat gemist!;)

Nou, dat was op zich een interressant onderwerp. De avond had iets meer sjeu gehad als de heren het vaker oneens waren geweest, zoals de voorzitter aangaf.

Maar achteraf terugblikkend waren er natuurlijk best wel uitspraken waar ook vanuit de zaal meer reactie op mocht worden verwacht. Toen Kinnegng en Rouvoet allebei wel vonden dat de vrouw weer kinderen moet baren en opvoeden en dat de man moet werken had ik geen luid vrouwelijk applaus uit de zaal verwacht.

De opvatting over de politiek die gangmaker van het maatschappelijk debat zou moeten zijn ipv volger vond ik wel weer mooi.

Wel mooi, maar het ging wel erg veel over de politiek van Rouvoet en zijn regering, en weinig over de maakbare samenleving. De avond leek wel onderdeel van de ChristenUniecampagne. Rouvoet blijft trouwens wel ontzettend eloquent, prettig is dat. Kinneging viel me behoorlijk tegen, maar goed, beide sprekers plus locatie wekten ook wel erg hoge verwachtingen. Ze zochten elkaar wat mij betreft teveel op; over polderen gesproken.

Aan de organisatie heeft het niet gelegen, goed geregeld! Aan de debatleider misschien wel.

Erik schreef: . Toen Kinnegng en Rouvoet allebei wel vonden dat de vrouw weer kinderen moet baren en opvoeden en dat de man moet werken had ik geen luid vrouwelijk applaus uit de zaal verwacht. .

Ik weet ook zeker dat er een paar wat minder blij kijkende vrouwen in de zaal zaten hoor Erik, maar om nou luidkeels "boe" te gaan roepen als iemand dat verkondigt vind ik ook weer wat ver gaan.

Verder was het inderdaad jammer dat ze niet een beetje meer aan het bekvechten gingen (al begon het debat van Rouvoets kant goed).

En de mooiste uitspraak van de avond was natuurlijk:

Niet iedere conservatief is christen, maar iedere echte christen is wel conservatief!

Ik vond het een inhoudelijk goed gevoerd debat. Verschillen tussen beide debaters bleken inderdaad op onderdelen te bestaan. Ik vond de een niet minder sterk dan de ander, beide hebben een heel eigen stijl van debatteren. Wellicht dat Kinneging aanvankelijk minder goed uit de verf kwam doordat hij zijn betoog heeft aangepast om niet over te doen wat Rouvoet al had gezegd. Dat maakte zijn uitgangspositie minder sterk. Verderop in het debat werd dat goedgemaakt.
Toch heeft Kinneging nog een aantal terechte kritische noten / kanttekeningen / aandachtspunten (zo u wilt) geplaatst waarvan ik hoop dat Rouvoet ze meeneemt.

Ik vraag me nog wel af waarom hij in zijn definitie van 'goede ideeen' (o.a. realistisch en dicht bij de natuur van de mens) de opvattingen van Rouvoet m.b.t. het bieden van mogelijkheden voor ouders om ervoor te kiezen thuis te zijn om voor het gezin te zorgen zo bekritiseert. Vanuit zijn achtergrond kan ik het me indenken dat het hem niet ver genoeg gaat, toch lijkt mij dit een heel realistische inzet gezien deze tijd waarin het voor gezinnen soms niet mogelijk is om ervoor te kiezen dat er een ouder thuis is.

Vond rouvoet wel af en toe redelijk flauw in zijn manier van discussieren. Je merkt dat hij vooral heel pragmatisch zijn verhaal afrateld en in zijn woordenvloet stelliger overkomt dan hij werkelijk eigenlijjk was.
Je merkt dat Kinniging veel meer denk slagen maakt in zijn betoog en de hele zee van rouvoets woorden tracht bij te houden en dat nog probeert te analyseren. Kortom een pragmatisch p0liticus tegen een filisofisch ingesteld man, dat werkt maar ten dele.
Bovendien was Kinniging vrij sterk in de analyse betreft de steeds smallere rol van de politiek (de partijen in de kamer los van de regering), die steeds meer en meer een doorgeefluik wordt van het volk direct naar de regering toe (de enquêteur). De politiek zelf denkt nauwelijks meer na.
Ik denk dat Rouvoet stiekem het nog meer eens was met Kinnegin dan hij deed blijken.
Verder verdenk ik de Magnificus van de RuG ervan dat die SP'er vooropgezet was. Die jongen was er met een SP auto en kreeg nadrukkelijk het laatste woord terwijl er veel meer mensen een vraag hadden, want RuG blijft aller tijden een communistisch bolwerk ;). Maar dat blijft gissen.....